Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Hoci ešte pred pár rokmi bolo prídavné brzdové svetlo vyhláškou zakázané a považované za obrovskú frajerinu, dnes nikto nepopiera jeho význam z hľadiska bezpečnosti. Po vstupe do EÚ nám ho dokonca naši zákonodarci odporúčali ako doplnok výbavy motorového vozidla. Zachovať prídavnú „brzdovku“ pri výmene pôvodného strešného krídla za väčšie, dizajnovo zaujímavejšie, bolo i želaním majiteľa auta z nasledujúcich obrázkov. Dnes vám teda priblížim, ako si so vsadením prídavného brzdového svetla a montážou strešného krídla poradil Johny (Ján Kovalčík) z X-dreamu.

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Ak ste pred čítaním zrakom aspoň v rýchlosti prebehli obrázky, postrehli ste, že originálny malý spojler sa majiteľ rozhodol vymeniť za pútavejšie, podstatne väčšie krídlo Carzone. Prvým krokom je, samozrejme, demontáž pôvodného. Princípom nasledujúcich úkonov je dopasovanie a upevnenie nového krídla, s použitím existujúcich montážnych dier. Prečo robiť z piatych dverí rešeto, ak to nie je potrebné, však? Nový spojler priložíme na miesto určenia a prelepíme lepiacou páskou (na obrázku použitá lakovnícka páska). Dôsledne skontrolujeme presnosť škár, v našom prípade medzier v streche voči hranám krídla. Prečo? Je potrebné vziať do úvahy fakt, že formy laminátových výliskov nie sú dokonalé. Pri použití týchto výrobkov preto dbáme na precízne dopasovanie, ktoré zaručí ladnosť konečných tvarov. Prečnievajúce hrany brúsime a opakovane prikladáme. Ak je dopasovanie stopercentné, primontujeme krídlo samoreznými skrutkami napevno a opäť sa uistíme, že všetko „sedí“. Ideme sa venovať osádzaniu brzdového svetla. Z obrázkov je evidentné, že pôvodné prídavné svetlo je svojou veľkosťou pre nový spojler nevhodné. Rozhodli sme sa preto použiť brzdovku z Peugeotu 307. Po presnom vymeraní a vyznačení miesta pre svetlo vyrežeme otvor. Pripomínam, že nerežeme presne podľa vyznačenia, ale o kúsok menej, kvôli následnému dolaďovaniu brúsnym kameňom a pilníkom. Svetlo viacnásobne vkladáme a vyberáme, pričom otvor jemne dobrusujeme, kým presne nezapadá.

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Ďalším krokom je výroba montážneho otvoru pre káble v spodnej časti krídla. Zakreslíme a vyrežeme ho karbobrúskou. Jednou z možností je následné vlepenie brzdového svetla do pripraveného otvoru. V našom prípade však ide o svetlo demontovateľné (vzhľadom na náročnosť opisu detaily neuvádzam a nechávam to na vaše šikovné ruky a bystrú myseľ 🙂 ). V neposlednom rade nesmieme zabudnúť na predĺženie káblov a úpravu koncového konektora.

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Pri tomto štádiu sme s montážnymi prácami hotoví a postupujeme krídlo na lakovačské práce. Po nalakovaní sme vzhľadom na zachovanie demontovateľnosti krídla i z dôvodu izolácie prelepili dosadaciu plochu krídla po obvode obojstrannou lepiacou páskou (druhou možnosťou by bolo použitie lepidla) a napevno zaskrutkujeme. Možno si kladiete otázku, prečo sme nevymenili poradie úkonu 1 (dopasovanie krídla) a úkonu 2 (výroba otvoru a osadenie brzdového svetla)? Následnosť spomínaných činností je len na vás. Domnievam sa však, že ak volíte umiestnenie svetla do prostriedku krídla, čo si bude evidentne vyžadovať rozsiahle brúsenie, je lepšie vymeriavať stred až po úpravách povrchu jednotlivých hrán. A ako to vyzerá nalakované a priamo na aute?

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla

Montáž strešného krídla so vsadením prídavného brzdového svetla