Pekne upravený Golfík, ktorý som prednedávnom opäť zahliadla v X-dreame mi pripomenul obdobie, kedy na našej tuningovej scéne čím ďalej, tým viac ľudí oslovovalo zahladenie kľučiek. Troškou do mlyna sme prispeli i montážou „Otváranie dverí elektromagnetom“, o ktorej sme predpokladali, že zaujme. Vďaka spomínanému Golfu dnes však načrieme do skúseností z druhého brehu. Pripomeniem si postup pri výmene originálnej kľučky za inú, vášmu oku možno aj lahodnejšiu.
Rokmi overená pravda, že je jednoduchšie robiť vec nanovo ako opravovať pobabrané, sa v prípade tohto VW Golf III potvrdila do bodky. Úprimne, keď som ho zbadala po tom, ako ho priviezli do X-dreamu, zježil sa mi každý chlp na tele, a slasťou to rozhodne nebolo. Pokusy predošlého majstra o klampiarske spracovanie dopadli veľmi, veľmi zle. Pri pohľade zhora na „vovarenú kľučku“ (úvodzovky sú zámerné) sa človeku naskytol pohľad pomedzi „malé nerovnosti“ na vlastné topánky… Všetko zlé je však na niečo dobré. My máme zaujímavú montáž a vy dôkaz, že aj keď sa niečo pokašle, náprava je možná.
Prvým bodom programu bolo vyrezanie starej kľučky. Želaním zákazníka bola kľučka z Audi A6. Bojová úloha číslo dva znela – zohnať kľučku s kusom plechu. To sa i podarilo, hoci pohľad na malú časť plechu okolo nej avizoval priváranie na dvakrát. Už pri výbere kľučky – a hneď v začiatkoch – je najdôležitejšie sa zamyslieť, kam kľučku umiestnime a ako bude spolu so svojím mechanizmom fungovať. Kladieme dôraz na vymeranie a presné vycentrovanie tak, aby vo finále spojenie všetkých spomínaných činiteľov klapalo. V prípade, ktorý opisujeme dnes, boli podmienky trochu sťažené tým, že jeden pokus o vmontovanie kľučky už bol. Ako máte možnosť vidieť z obrázkov, po dopasovaní bolo nevyhnutné kúsok dorábať. Suma sumárum – dôkladne premyslieť, vymerať, vyrezať, vycentrovať a privariť. Čo sa týka samotného privárania, najprv si spravíme pár bodov, pomocou ktorých prichytávame a zároveň dopasúvame. Kontrolujeme, či kľučka nie je vsadená príliš dnu, alebo von. Ak je všetko v poriadku, postupne začneme bodovať po obvode. Dávame pozor, aby sa nám plech neprehrieval, a teda nezvlnil – bodujeme do kríža a zvary necháme vychladnúť. Je to náročnejšie na čas, ale jednoznačne to za to stojí. Po ukončení zvary obrúsime, a ak je to potrebné, plech trochu preklepeme. Teoreticky by sme mohli následne na jemno obrúsiť a tmeliť, ale… Ale montáž by nemala význam, ak by kľučka nefungovala. Keďže mechanizmus kľučky A6 pracuje na inom princípe ako pôvodný z Golfu, dostávame sa k najzložitejšej časti montáže.
Opis problému: zladiť súbežné fungovanie dvoch mechanizmov a niekoľkých ďalších X faktorov zároveň. Čiže vmontovať mechanizmus otvárania zámku novej kľučky do priestoru cca 2 až 3 centimetre tak, aby otváral kľučku, nezavadzal mechanizmu otvárania okna, respektíve nevchádzal do jeho dráhy, a zároveň aby z bezpečnostných a iných dôvodov ostala kľučka demontovateľná (nemožno ju zafixovať „natvrdo“). Univerzálny návod na montáž vám v tejto časti naozaj nedáme. Jediná možnosť týkajúca sa tohto konkrétneho prípadu, na ktorej sme sa z chuti zasmiali, bola formulka „bližšie informácie vám poskytneme na telefónnom čísle 090x …“. 🙂 Takže tu spočíva fungovanie výsostne na vašich ramenách, kumšte a šikovnosti. Tu je však zopár všeobecne aplikovateľných pravidiel či rád, ktoré môžete pri obdobnej montáži použiť. 1. Kľučka musí byť demontovateľná. 2. Kľučka nesmie brániť funkčnosti iných mechanizmov. Ak sa pozriete na obrázky, v našom prípade finálne pracuje mechanika systémom „potiahnem držadlo kľučky a tyčka v tvare hokejky zatlačí jazýček zámku“ (zlatý vpravo na obrázku). Späť k montáži. Po tom, ako sme zvládli horeuvedený hlavolam, niekoľko(tisíc)krát vyskúšame funkčnosť celého mechanizmu kľučky, otvárania i pohybu samotného držadla kľučky. Demontujeme, na jemno obrúsime a môžeme tmeliť. Ako sme už spomínali v predošlých montážach, použijeme tmel so skleneným vláknom alebo hliníkovým práškom. Tmelíme a brúsime až do absolútneho vyhladenia roviny. Opäť skúsime, či sa rukoväť nezachytáva v niektorých miestach o vytmelené časti. Nastriekame základnou farbou a sme pripravení na lakovanie.
Na záver želám už len pevné nervy a šikovné ruky. A dodám, že v prípade tohto Golfu nešlo len o montáž kľučiek, ale o viaceré úpravy, z ktorých ďalšiu si už v dohľadnej dobe prečítate na našich stránkach. Čo to bude? Nechajte sa prekvapiť…